| Författare |
Meddelande |
Nova Valp

Registreringsdatum: 01 mars 2007 Inlägg: 72 Ort: Stockholm / Älvsjö
|
Postat: 2010-01-13 7:14 Rubrik: Dp & katt? |
|
|
Har någon både katt och dvärgpisncher? Hur fungerar det och vem hade ni först?
Jag går i katt-funderingar och har ingen aning om hunden kommer bli helt sönderstressad av att något hela tiden kommer att kunna röra sig hemma  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Milla Veteran

Registreringsdatum: 16 januari 2007 Inlägg: 861 Ort: Lund
|
Postat: 2010-01-13 8:34 Rubrik: |
|
|
Jag har både katt och dp. Jag hade katten först. Nu fungerar det bra mesta tiden men det är jobbigt att hålla efter så att Milla inte jagar katten, men nu på sistone har jag kunnat säga till Milla att ligga kvar på sin kudde när jag leker med katten.
Man märker direkt om Milla behöver mer aktivering för om hon har överskottsenergi är det stackars kissen som blir jagad
Men mestadels håller de sams och för någon dag sedan hittade jag dem på samma filt på golvet:
Min katt är väldigt snäll och skulle inte få för sig att slåss med klorna, jag tror att Milla skulle tappat intresset snabbare om katten sa till en gång för alla, men det gör hon inte.
Milla vaktar sina saker mot kissen också, även om katten aldrig skulle få för sig att leka med hennes leksaker tycker Milla det är mycket viktigt att visa katten varje gång den går för nära en hundleksak att den är hennes. Men hon gör inget mer än visar att den är hennes. _________________ http://www.hundluft.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fröken S Vän av ordning

Registreringsdatum: 12 januari 2007 Inlägg: 2388 Ort: Stockholms län
|
Postat: 2010-01-13 14:10 Rubrik: |
|
|
mina svärföräldrar skaffade två kattkillar i höstas som v ar uppvuxen med DP faktiskt.
Smilla gillar dessa mycket och hon tvättar öronen på dem. Nu har de ju visserligen inte varit ute tillsammans men inne har det funkat de dagar som Smilla bott hos dem.
Ute är jag däremot lite mer osäker, hon skulle mycket väl kunna tänka sig att ränna efter en katt, inte för att "döda" utan för att det är en rolig lekkamrat som kan springa snabbare än henne...
/C _________________ ******************************************
----- Går det, så går det, Sa Smilla & Biba ----- |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
God_cares Unghund

Registreringsdatum: 06 maj 2007 Inlägg: 158 Ort: Askim
|
Postat: 2010-01-13 21:00 Rubrik: Linus och Spock |
|
|
Vi hade två katter när Linus som 12-veckors valp kom till oss. Det har gått bra och ingen av dem har skadat varandra, även om Linus gärna leker med katterna lite mer våldsamt än vad de vill Vår ena katt blev hastigt sjuk och dog i mars förra året och i somras köpte vi en brittisk korthår-kattunge, som är bästis med Linus! På bilderna sover de i samma säng, vilket är vanligt förekommande. De katter vi träffar på utomhus vill Linus väldigt gärna fram till och jaga, han vill leka med dem och tror att de är lika snälla som "hans" katter hemma. Linus tvättar också öronen på båda katterna, samt "putsar" kattungens päls med framtänderna
 _________________ Johanna och Linus |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
marianne Champion

Registreringsdatum: 29 juli 2008 Inlägg: 326 Ort: Ängelholm
|
Postat: 2010-01-13 23:25 Rubrik: |
|
|
Oscars kompis Ninja (dp som inte lever längre) och hennes matte har/hade katt också. Ninja kom som 1-åring och bodde hos sin matte ungefär 1 år innan kattungen på 12 veckor kom. Ninja bestämde helt över katten. Om katten stod ivägen så puttade Ninja bort henne. Katten protesterade aldrig. Katten saknade Ninja väldigt mycket när hon gick bort, gick och letade överallt i huset. Ville inte alls ligga i korgen som de sovit tillsammans i förrän efter flera månader.
/Marianne _________________ En gång DP - alltid DP
http://www.freewebs.com/exigorsomaroptimal/
http://alfonzominpin.webs.com/
http://dptraff2009.webs.com/ |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Nova Valp

|
Postat: 2010-01-14 7:09 Rubrik: Tack! |
|
|
Tack för alla svar, det är som Linus har med sin katt min vision är om att skaffa katt. Men en dp är ju så otroligt på gång hela tiden, och katter är olika individer de med. På söndag ska jag titta på en Devon Rex, katt som inte hårar och gillar värme (dvs blir en innekatt).
Antar att jag inte kan ta fel beslut, bara lära mig olika saker  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malin Berglund Unghund

Registreringsdatum: 26 mars 2008 Inlägg: 179 Ort: Ursviken
|
Postat: 2010-01-15 23:31 Rubrik: |
|
|
Jag tror absolut inte att du tar fel beslut oavsett vad du beslutar dig för att göra, jag är övertygad om att allt handlar om vad du tillåter hunden att göra och inte - gäller bara att visa att katten är ingen leksak som man springer efter, och att vara lugn och visa katten genom att inte göra en sak av nåt att det är lugnt.
Mina föräldrar, som ser efter Atlas varje dag när jag jobbar, har två katter. Inga problem överhuvudtaget. Visst kan han få för sig ibland och få något tjuvrus om de möts ute på gården, men eftersom att jag redan från dag ett har sagt ifrån om han försökt använda dem som leksaker räcker det med en enkel påminnelse så avbryter han t om sitt tjuvrus och katterna brukar mest titta på honom som att "lugna ner dig din idiot" även om de ibland blir lite less på allt ståhej som det är runt en dvärgpinscher och går undan.
Under hela hösten har jag dessutom haft kanin inne i lägenheten (två olika kaniner under olika perioder) som utan problem har kunnat vara lösa även fast Atlas varit hemma. Precis samma sak där, jag har bara visat honom att kaninen är ingen leksak, precis på samma sätt som jag visar honom att den där prydnadskudden bär man inte runt i munnen (man försöker inte ens lyfta den med andra ord, utan den ska ligga där den ligger så att säga). Det har i båda fallen slutat med att kaninen varit den som kommit fram till Atlas. Har även mina övriga kaniner i ett stall, och det är samma sak där, de springer lösa utan att det är något problem överhuvudtaget att även Atlas springer runt i boxen och där finns även katter som springer in och ut ur stallet och fram och tillbaka i stallgången.
Självklart är han som sagt nyfiken på dem (är ju jättespännande med något som rör sig!) men som sagt så räcker det att bara sätta gränser för vad man får och inte får göra, helt enkelt tala om att man leker inte med vad som helst och vissa saker ska respekteras.
Givetvis kräver det lite jobb till en början, det gäller ju att se till att inte det andra djuret det handlar om blir rädd och att de får vänja sig vid varandra, men i alla situationer som jag beskrivit ovan har det gått väldigt fort (typ tio min) innan det funkat utan problem. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Nova Valp

|
Postat: 2010-01-16 12:25 Rubrik: |
|
|
Jag ser problemet att hunden inte skulle kunna koppla av större än att hon skulle jaga / leka med katten. Att vara tuff och säga till vad man får och inte får göra har jag inget problem att göra, men om hon därifrån kan varva ner o koppla av vet jag inte.
Jättebra att höra att både kanin och katter går ihop med vår ras, då ser jag hoppet att allt går att lösa  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Aendiih Unghund

Registreringsdatum: 24 juni 2008 Inlägg: 188 Ort: Stockholm
|
Postat: 2010-01-16 13:06 Rubrik: |
|
|
Vi har två dp-killar, två katter och två kaniner.
Jag kan märka när hundarna är lite rastlösa att de gärna har lite extra koll på katterna. Typ "Vad gör de för bus som vi kan vara med på?".
Men jag har absolut inte märkt några problem. Jag hade katterna innan jag skaffade hundarna.
Som någon annan skrev, jag tror det beror på vad du själv som ägare tillåter.
Jag har tom haft kaninerna lösa med hundarna här hemma utan problem. Dock vågar jag inte lämna dem ensamma.
Men jag har bildbevis...
 _________________ /Andreas, Albin & Frank
Albin | Kirock's Viking
Frank | SE Uch Kirock's Adonis |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
frost Unghund

Registreringsdatum: 23 februari 2008 Inlägg: 234 Ort: Västerås
|
Postat: 2010-01-18 0:23 Rubrik: |
|
|
När Freia var nästan två år flyttade en ny husse in med två 5:åriga katter.
Dessa katter hade aldrig sett en hund tidigare och ansåg att hon snällt kunde flytta någon annanstans.
Dock har aldrig klor eller tänder kommit fram varken från katter eller hunden. Lite tjaffs har det varit med idag ett år senare är det helt lugnt. Freia vet att katterna inte tycker om henne något vidare och katterna vet att Freia lyssnar på matte när de visar att hon är för jobbig. Det händer tom att de kan ligga bredvid varandra, dock händer det sällan. _________________ Elin och FreiaBeja |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Lorei Champion

Registreringsdatum: 01 juni 2009 Inlägg: 267 Ort: Arboga
|
Postat: 2010-03-30 13:22 Rubrik: |
|
|
Hur har det gått? Har du skaffat katt ännu?
Själv har jag två katter tillsammans med min Tea. Den yngsta hämtade jag samtidigt med Tea, så de har vuxit upp tillsammans. Det verkar som att Tea anser att Molly är ett kullsyskon, de leker så det står härliga till, aldrig klor/tänder utan bara rent bus. De sover ihop, äter varandras mat etc.
Den äldsta katten, Mysan 11 år, är inte förtjust och det har tagit långt tid för Tea att fatta att hon INTE vill leka på samma sätt. Nu är hon lite halvrädd för Mysan, som är högst i rang hemma, och kommer och skvallrar (småskäller och söker skydd) om Mysan fräser åt henne.
Det stora "problemet" är väl att Tea ÄLSKAR katter och vill sååå gärna leka med dom. De flesta katter vill ju inte leka utan blir rädda. Hon fick sig en hurring av hundvaktens katt för ett tag sedan....
Om man skaffar en kattunge när man har DP och ser till att visa vad man gör och inte gör, så tror jag man får goda kamrater där. Vuxna katter blir kanske inte bästisar, men tolererar varann bra. _________________ Lorei - alis volat propriis
http://lorei.se/blogg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mallju Unghund

Registreringsdatum: 17 januari 2009 Inlägg: 104 Ort: Helsingborg
|
Postat: 2010-04-04 12:24 Rubrik: |
|
|
Vi hade två katter när Ellie kom till oss.. I början var det bara JAGA JAGA JAGA och bita dem i svansen osv.. Vi sålde vår ena katt då Ellie var så elak mot honom och han trivdes inte.. Nu går det mycket bättre men händer ibland att hon jagar honom och försöker bita han i svansen.. men han säger ifrån! och biter tillbaka..
dem har jätteroligt ihop nu, leker tillsammans sover tillsammans.. men ibland får man säga till henne när hon e för hårdhänt..
Ibland kan man tro att Ellie tror att hon är en katt.. För hoppa de kan hon! kattmaten sitter i fönsterkarmen som är över en meter upp.. där brukar hon sitta och äta kattmat... _________________ Salkins Elegance in black "Ellie" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Teslas matte Valp

Registreringsdatum: 20 juni 2009 Inlägg: 42 Ort: Göteborg
|
Postat: 2010-07-14 14:48 Rubrik: |
|
|
Hejjsan
Här finns en dp som bor med 2 stycken katter och båda flyttade in ca 1½ år efter henne. Hon bryr sig inte om dem ens, kankse nosar åt deras håll då och då men inte mer än så. Ute däremot är hon mycket mer nyfiken på katter, dock inte så att hon skulle dra efter någon. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
salkins Unghund

Registreringsdatum: 20 mars 2008 Inlägg: 99 Ort: Ulricehamn
|
Postat: 2010-07-22 17:04 Rubrik: |
|
|
Jag har 4 DP och 1 katt går hur bra som hälst då hundarna var här först  _________________ www.salkins.se
MVH Petra,Ataya,Bonita,Dinky,Extra och katten Elvis |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Nova Valp

|
Postat: 2010-08-24 14:57 Rubrik: Ingen katt ännu.. |
|
|
Det har faktiskt inte blivit ngn katt, ännu. Inser att den skulle mest vara ensam hemma när jag är iväg med hunden på kvällarna.. och det lutar nog åt att vänta lite och skaffa hund nr 2. En "vinterhund" som har längre träningssäsong än en dp  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|